tirsdag 16. september 2008

Smittevern

VAKSINER
Et enkelt Google søk viser at man trenger i hvert fall en vaksine eller to før man reiser til Tanzania. I følge Folkehelseinstituttet bør man dersom man skal oppholde seg i Tanzania for korte eller langvarige utenlandsreiser og opphold i områder med dårlige hygieniske og sanitære forhold, og/ eller nær og langvarig kontakt med lokalbefolkningen (f.eks. arbeidsopphold) ta følgende vaksiner:

  • Difteri
  • Dtivkrampe/tetanus
  • Poliomyelitt
  • Hepatitt A og B
  • Tyfoidfeber
  • Gulfeber
  • Meningokokk A+C+W+Y

Som den pliktopfyllende person jeg er, kastet jeg meg på telefonen til Helsevernetaten i Bergen Kommune. De har åpne telefonlinjer 1,5 time 4 dager i uken. Optimistisk ringte jeg da telefonlinjene åpnet, men fikk bare opptattsignal. Gjentatte forsøk i den neste halvannen timen gav kun samme irriterende svar... 2 minutter før linjene stengte bestemte jeg meg for å prøve for siste gang, og jammen kom jeg gjennom til slutt :) En veldig hyggelig dame spurte og grov om hvor, når osv jeg skulle reise, og jeg fikk vaksineavtale halvannen mnd frem i tid. Det lønner seg altså å være ute i god tid, og være tolmodig for å få svar! Runt regnet trenger jeg vaksiner for ca 1500 kr, så det lønner seg vel også å spare en stund ;)


MALARIA
I tillegg til vaksinering bør man gjøre det man kan for å hindre smitte fra Malariamygg. Beskyttelse mot myggstikk vha myggspray og bekledning er den beste malariaprofylakse, og medikamentell profylakse kommer i tillegg til dette. Hovedformålet med medikamentell profylakse er å forhindre dødsfall av malaria, men samtidig unngå flest mulig bivirkninger av medikamentene. Alle medikamenter kan ha bivirkninger, og man bør derfor unngå unødvendig medisinbruk. Ved korttidsbruk er bivirkningene så godt som reversible... (Litt skummelt dette her!!!) Bivirkninger ved bruk av Malarone og Lariam (som er medisinene vi har blitt anbefalt) er alt fra søvnproblemer, marerikk og psykoser til mageproblemer, hårtap og utslett. Da har vi altså valget mellom å være mer mottakelig for en guffen sykdom eller leve med disse minst like guffne bivirkningene...

Ingen kommentarer: